T16 yhteistyöhön SB Vaasan kanssa
Julkaistu: 28.04.2022 17.30

T16 yhteistyöhön SB Vaasan kanssa

Nibacos T16 valtakunnallisessa puhaltaa uudet tuulet. Joukkue on päättänyt hakea yhdessä Vaasan T16 joukkueen kanssa yhteisjoukkuelupaa Salibandyliitolta kaudelle 2022 - 2023 T16 valtakunnalliseen sarjaan.

Nibacos ja SB Vaasa kävivät tiukan kamppailun viime kaudella paikasta SM-sarjassa, jonka SB Vaasa 1 pisteen erolla vei. Runkosarjassa Nibacos voitti divarin ja eteni SM-lopputurnauskarsintoihin, johon matka kuitenkin tällä kaudella päättyi. SB Vaasa taas pelasi runkosarjansa SM-sarjassa ja sijoittui siellä sarjan hännille. Kyseessä on siis erittäin tasainen ryhmä pelaajia.

Kauden päättyessä on aika suunnata katseet tulevaan ja mietitään aina, miten tästä toimintaa ja pelaajien kehitystä parhaalla mahdollisella tavalla viedään eteenpäin. Mietittiin erilaisia vaihtoehtoja ja en halua sulkea pois uudenlaisiakaan ajatuksia.

En edes muista, missä kohtaa yhteistyöstä SB Vaasan kanssa tuli puhetta – aktiivisesti kun yhteydessä ollaan muihin seuroihin ja pohditaan hyvin samanlaisia asioita tulevaa kautta suunnitellessa. Todettiin kuitenkin, että samat tavoitteet olivat myös siellä suunnalla ja toive päästä pelaamaan ensi kaudella T16 valtakunnallista kilpailukykyisellä joukkueella pelaajien omassa ikäluokassa kiinnosti molempia tahoja.

Suunnitelmat etenivät vauhdilla, koska molemmilla osapuolilla oli ajatus, että tämä voisi olla pelaajien kannalta paras ratkaisu ja kartoituksen perusteella pelaajat myös itse tästä innostuivat – yhdistää Pohjanmaan tytöt yhteiseksi ryhmäksi – tuttuja kun ollaan melko hyvin jo entuudestaan. Yhteisjoukkueella pystymme tarjota tytöille kehittävän harjoitteluympäristön ja joukkueen. ” kertoo T16 vastuuvalmentajana ja Nibacoksen Tyttöjunioripäällikkönä toiminut Kati Kynnäs.

Molemmille joukkueille ja joukkueeseen haluaville uusille pelaajille järjestettiin info torstaina 28.4.22 ja kerrottiin yhteistyöstä, harjoittelusta ja joukkueen toimihenkilöistä.

Nibacoksessa T16 joukkueelle oli haussa myös uusi vastuuvalmentaja ja Vaasassa tämän kauden T16 valmennus ottaa vastuulleen seuran T18 joukkueen valmennuksen, joten uusi valmentaja T16 yhteisjoukkueelle oli tarpeen. Kriteerit tässäkin oli korkealla, jotta kehitys pelaajapolulla mahdollistuisi.

Iloksemme saamme todeta, että tähän löytyi sopiva ratkaisu, kun kokenut valmentaja Teemu Kuusisaari ottaa ryhmän vastuulleen. Kuusisaari on monelle tytöistä tuttu jo liiton Maajoukkuetietapahtumista, sillä hän on valmentanut 3 kautta liiton Maajoukkuetiellä. Tärkeää on, että pysymme valmennuksessa ajan hermolla ja valmentaja pystyy tuomaan joukkueeseen nykypäivän salibandyvalmennusta.

”Lähtökohtana on taata pelaajille kehityspolku mikä vie pelaajia eteenpäin haastaen heitä pelaajina omassa ikäryhmässään. Näen että tämä nyt luotava YJ joukkue antaa siihen loistavan mahdollisuuden pelaajien kehittymisen kannalta. Mahdollistamme pelaajille laadukkaan arjen ja kasvamisen urheilujana. Itse valmentajana haluan olla tukemassa nuoria urheilijoita kehittymään pelaajina ja sitä kautta myös joukkueen itsensä asettamia tavoitteita kohti. Suurimman osan tytöistä tunnen ja tiedän, ja myös tiedän, että pelaajana kehittyminen on intohimo ja mikäli se arjen tekeminen ja ympäristö on oikea niin varmasti näin tapahtuu.” kertoo Kuusisaari innokkaana tämän uuden valmennusprojektin alkutaipaleella.

Teemu Kuusisaari on T16 joukkueen uusi vastuuvalmentaja. Kuva: Eeva Holopainen

Kuusisaaren avuksi tulee myös valmennustiimi, joka auttaa arjen hoitamisesta eri paikkakunnilla ja toimivat vastuuvalmentajan apuna myös yhteisleiripäivinä ja otteluissa. Joukkue harjoittelee kauden aikana kerran viikossa lajia yhdessä, vuoroviikoin Kokkolassa ja Vaasassa. Kesän ajalle on suunniteltu jo 3 yhteistä leiripäivää/viikonloppua jotka toteutuu Vaasassa, Kokkolassa ja Laihialla. Näissä tapahtumissa on mahdollisuus hioa niin yhteispeliä kuin yhteishenkeäkin.

Joukkueenjohtajiksi on valittu Jani Rentola Nibacoksesta ja Miia Unkuri SB Vaasasta.

Olemme pyrkineet rakentamaan tiimin, jossa kaikki on tuovat oman panoksensa ja parhaan osaamisalueensa joukkueeseen. Valmennus on myös tiimivalmennusta erityisesti nyt kun harjoitellaan kahdella paikkakunnalla. Tämä on oppimatka niin pelaajille, taustahenkilöille ja kuin seuroillekin.” Toteaa Kynnäs lopuksi.

Lisätietoa joukkueesta saat halutessasi:

Vastuuvalmentaja Teemu Kuusisaari puh: 044 533 5288

Apuvalmentaja Kati Kynnäs puh: 040 500 2447